Тема номер две от серията беседи, които провеждам съвместно с Център за творчество Фрейле беше „Самоувереност или Аз съм най-големият си съюзник“. Сега смятам да опиша основните неща, за които стана дума и не са свързани с груповият процес.

 

Какво е самоувереност? Според тълковният речник думата „самоувереност“ означава „който е уверен в силите и възможностите си.. А какво означава да си уверен в силите и възможностите си? Означава да знаеш, че можеш, да имаш история от успехи и най-вече да си настроен на тази вълна.

Успехът

Отново според тълковния речник „успех“ е „постигане на цел, прогрес, сполука. Успехът е един от основните инструменти за трупане, развиване на самоувереност. Но какво отчитаме за успех? Ако следваме определението, което идва от тълковният речник това би трябвало да е всяка частичка постигнат прогрес, всяка малка постигната цел. Често не се сещаме да отчитаме ежедневните си успехи, защото ни се струват малки, а признаваме само големите- завършване на университет, намиране на работа, семейство … Интересното е, обаче, че сме много склонни да отчитаме ежедневните си неуспехи: закъснял за работа, изпуснал автобуса, скарал се с някой… и да им отдаваме голямо значение.

Нека преди да продължим с изграждане на своята самоувереност да отделим няколко реда и за неуспеха. Той бива приеман като едно от най-негативните събития, често се страхуваме от него, а ако се случи сме склонни да се самонакажем по различни начини- от гняв към себе си и околните до самосъжаление и психосоматични прояви. Една по-интересно и конструктивна позиция спрямо неуспеха предлагат създателите на НЛП- това, че сме се провалили в нещо, означава, че сме успели в нещо друго. Всеки неуспех е огромен ресурс поради няколко причини: след като обмислим ситуацията, благодарение на неуспеха, ние сме в състояние да структурираме своите цели по-добре и по-конкретно, да разберем къде са ни слабите места и да се развием, а освен това неуспеха (който както казахме е успех в нещо друго) може да ни послужи да видим как сме постигнали другото нещо. В крайна сметка след като въобще нещо е станало, то ние можем да бъдем сигурни, че поне сме способни да правим неща. А това не е малко. Когато не се впускаме в излишно етикетиране на събитията от нашият живот сме по-способни да извлечем полза от тях.

 

И все пак, става дума главно за успеха. За да изграждаме самоувереност е важно да сме успешни. А за да сме успешни е важно да отчитаме, когато постигаме даден успех. Едно просто, но много полезно в тази насока упражнение е да си имате един малък „успешен дневник“, в който всяка вечер да записвате малките (само малките) си успехи от деня. Така освен, че трупате успехи помагате не съзнанието си, на мозъка си да се фокусира и търси желаните от вас неща в ежедневието. Няма как да се чувства те успешни ако пренебрегвате успехите си. Мозъка ви няма как да знае, че те са важни за вас и няма как да се стреми към тях. И така- преди лягане в малкият си тефтер си запишете какви малки успехи имате днес: отишли сте на време за работа, спортували сте, изпълнили сте плана си за деня, диетата ви върви по план и много други. Дори да сте закъснели за работа по-малко е успех спрямо по принцип.

Важно е да разберете какво е успеха за вас. Как се проявява чувството на успех, чувството на самоувереност. Според Ричард Бандлър няма начин да изпитвате чувство или емоция и те да нямат някакво физическо отражение- място и движение. Замислете се: когато сме гневни чувстваме огън в гърдите, когато сме притеснени корема ние „свит на топка и пулсира“. А чувството за успех, а самоуверенстта? Забележете как ги усещате, засилете усещанията и дайте възможност на тялото си да ги запамети, за да може да ги търси и претворява отново.

Разберете каква е структурата на вашите успехи. Замислете се за това, какви свои умения използвате за да постигнете нещо, дори и при неуспехите си- може би сте били много упорити в провала или сте направили нова грешка- каква креативност! Давайки си сметка за това, какви умения използвате ще си съставите един ментален каталог и ще подхраните своите способности за справяне като им отделите внимание.

 

И накрая- хвалете се, награждавайте се, когато имате желаното поведение или постигнете нещо. Може и с нещо малко- бира, парче торта, отидете на кино.

 

Всички дадени примери и идеи за упражнения целят едно нещо- да направят така ,че да трупате успехи, да осъзнавате успехите и уменията си, повишавайки своята самоувереност. Така лесно и за кратко време ще вкарате в живота си в пистата на успеха и постиженията. Как да не сте самоуверени после, особено като знаете, че сте стигнали там благодарение на себе си!

Андрей Ганев е психолог и психотерапевт, работещ с иновативни методи, които освен научно подкрепени са се доказали и като високоефективни в терапевтичен план. Той има богат опит в психологическата помощ на хора с депресия, панически атаки, тревожност, фобии, натрапливи мисли. Също така и в работата като семеен психолог и детски психолог. Андрей е обучител към различни организации, както и самостоятелно е водил десетки семинари за личностно развитие и такива с терапевтична насоченост. Чест гост в различни медии той винаги има какво полезно и интересно да сподели.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *