На международния ден на щастието психологът Андрей Ганев коментира в телевизия Европа темата за психичното здраве и как може да повишим нивото на щастие и да се предпазим от стреса в тази ситуация, в която се намираме в момента.

Цялото интервю вижте тук:

 

Водеща: За всяка минута, в която сме ядосани губим 60 секунди щастие. Днес е световният ден на щастието, обявен от ООН. За това може ли да има щастие по време на карантина и как да понижим нивата на стреса, ще си говорим с Андрей Ганев. Добро утро! Щастието може ли да бъде заразно като COVID-19?

Андрей: По принцип може, защото ние хората сме социални същества и с какъвто се събереш, такъв ставаш. Когато сме в досег с хора, които имат пълноценен живот, които са щастливи, това събужда в нас ресурсите и ние да постигнем това състояние. То не е ексклузивно - няма определена група хора, които трябва да са щастливи, а други да са обречени на нещастие.

Водеща: В момента нивата на стрес са доста повишени, притесняваме се най-вече за живота си, за живота на близките си, за работата си. Как може да понижим нивото на стреса?

Андрей: На първо време, както имаме физическа хигиена, трябва да се опитваме да имаме и информационна хигиена. Задълбаването в една тема може да доведе до нездравословна фиксация, когато излизаме извън рамките на официалната информация и влизаме в спекулациите, във фалшивите новини. Когато ние поемаме една информация в себе си, тя неминуемо започва да работи. Така че на първо време трябва да имаме хигиена на информационния приток. От друга страна, трябва да бъдем и по-обективни, да се опитаме да се отдръпнем от ситуацията и да си припомним, че сега много неща са несигурни, но какво всъщност остана сигурно? Това е много важно - не всичко е разклатено, не всичко е опасно, не всичко е под въпрос. Също така трябва да сме наясно, че всеки един от нас като личност, а и като народ, сме преминали индивидуално и групово през много препятствия в животите си. Може би в много моменти от нашия живот сме си казвали: "Ето това беше, край." Но сме успявали да преминем. Като народ сме имали различни кризи и сме успявали да преминем през тях. Напомнянето, включването в този ресурс, че и друг път е било зле и сме се справяли, ще ни помогне да си спомним - "Добре, какво направих тогава? Тогава беше много трудно, но аз успях да се мобилизирам." Или просто самото припомняне, че и друг път е било зле, но сме се справяли и продължили, ще ни помогне да активираме ресурсите на конструктивното мислене в нас, на ресурсната ориентация.

Водеща: А може ли да кажем, че тъй като в момента трябва да се пазим да бъдем здрави, самият стрес от това понижава нивата на имунната система? Това вярно ли е и как може чрез техники и упражнения ние да го намалим и така да сме по-отговорни за здравето си и да се чувстваме по-сигурни?

Андрей: Абсолютно е така. В природата стресът е състояние, което е временно и кара системата ни да се мобилизира до крайна степен, за да избегне заплахата. В нашия случай няма такава заплаха като нападаща ни мечка или нещо, от което трябва да избягаме. Постоянният стрес всъщност изцежда организма от неговите сили и води до намаляване на имунитета. На първо време трябва да се опитаме да се фокусираме върху различни теми, малко да разкрием палитрата на ежедневието. Фокусирането върху възможностите, които момента ни дава, тоест една програсивна нагласа в този момент, ще ни даде възможност да се свържем с "по-вървящата" част от ежедневието. Също са полезни всякакви техники, които помагат на нашето спокойствие - дихателни техники, движение. Вече виждам, че във Фейсбук и в много други платформи хората правят онлайн тренировки, тоест има как да спортуваме от вкъщи. Хората карат различни курсове... Тоест да се фокусираме върху нещо, което може да ни надгради, да се почувстваме успешни дори в тази ситуация - това е много важно. И както казах, помагат различни други конкретни техники - дихателни техники, медитативни техники, обшуването е важно. Наскоро четох, че употребата на телефони се е повишила, тоест ние дори в тази социална изолация можем да се свържем със своите близки и да имаме по-пълноценно общуване. Всички тези фактори ще ни помогнат да преодолеем стреса и да се свържем със самата сила, която имаме в нас - много неща са стабилни, много препятствия сме преодолявали.

Водеща: Говорим и за психологията на страха по време на карантина и защо се презапасяваме в този момент - виждаме, че магазините са празни, някои от ресурсите вътре липсват от хранителните стоки и определени битови изделия...

Андрей: Тук може да помислим малко културално. Българите като народ според различни иследвания в сферата на междукултурната психология имаме ниска толерантност към неопределеност, тоест ние обичаме нещата да са сигурни. Когато нещата станат несигурни, това се пресича с нашия висок показател по планиране на бъдещето. Ние не сме хазартен народ. Хората обичат да са подсигурени, да имат зимнина. В момента много хора нямат, затова се прибягна до тези мерки. Едно време всички имаха туршии и др. Но ако в момента го нямаме, трябва да се върнем към това, което знаем, че е сигурно, защото хората са оцелявали така - със солидни запаси. Това е част от нашето близко минало и до ден днешен много хора го правят. Активират се тези наши групови психични особености, които при срещата с кризата резултират в това ние да се презапасяваме, да търсим по-голяма сигурност, защото оцеляването е важно.

Водеща: Има ли някакъв начин и възможно ли е според вас като специалист да излезем една идея по-щастливи от кризата, ако успеем в себе си да формираме определена структура, която да ни пази чисто психологически?

Андрей: Това е нещо, което аз наричам "трупане на успешност". Животът е пълен с препятствия, ежедневно. Много от тях ние сме свикнали да преодоляваме без проблем, а в момента сме поставени пред едно предизвикателство, с което не сме се срещали - нито ние, нито нашите родители. Така че тук трябва да се концентрираме върху ежедневното трупане на успешност. Какво мога да направя днес, за да почувствам, че оползотворих деня си? Как мога да приложа своите ценности, така че когато свърши цялата тази история, аз да си кажа - да, действах така, че да съм горд със себе си! Тези неща ще ни помогнат да успеем да преминем, защото всеки от нас има своя вътрешен компас, всеки от нас има своята идея кое е това, което ще го накара да се почувства пълноценен и както казах - успешен. Това е нещото, което ще ни помогне.

Водеща: Благодаря ви!

Андрей Ганев е психолог и психотерапевт, работещ с иновативни методи, които освен научно подкрепени са се доказали и като високоефективни в терапевтичен план. Той има богат опит в психологическата помощ на хора с депресия, панически атаки, тревожност, фобии, натрапливи мисли. Също така и в работата като семеен психолог и детски психолог. Андрей е обучител към различни организации, както и самостоятелно е водил десетки семинари за личностно развитие и такива с терапевтична насоченост. Чест гост в различни медии той винаги има какво полезно и интересно да сподели.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *