Препубликувам интервю с мен в Puls.bg. Оригиналната статия можете да прочетете ТУК

 

Какво представлява йога на смеха?

Йога на смеха е практика, създадена преди 16 години от д-р Мадан Катария в Индия. Тя съчетава в себе си упражнения за безусловен смях и Йога дишане – Пранаяма. Тази практика цели да развие в участниците способността да се смеят съзнателно и по избор. Това умение ни прави независими от житейските обстоятелства и, дори когато умът ни не ни позволява да се смеем, ние сме способни да го направим и да се погрижим по този начин за себе си.

Какви са ползите за здравето и психиката от този вид йога?

По време на смях в тялото се отделя „коктейл“ от хормони на щастието, като серотонин и ендорфини. Серотонинът повдига настроението, а ендорфините, освен, че носят усещане за щастие, служат като естествено болкоуспокояващо средство.

Също така се намалява отделянето на стресовите хормони кортизол, адреналин и допамин. Така стресът няма как да възникне. По време на смях свиваме и отпускаме мускулите на корема и гръдния кош. Това масажира вътрешните ни органи, което е полезно за тях. Чрез Йога на смеха се намалява кръвното налягане, подобрява се кръвообращението и метаболизмът. Повишава се и кръвоснабдяването на мозъка, заради връзката му с напрягането на мимическите мускули. Подобрява се оросяването на крайниците, храносмилането и се изхвърлят повече вредни токсини от организма. Смехът има и отслабващ ефект, тъй като тялото изгаря повече калории поради повишения прием на кислород.

Смехът може да понижи нивото на кръвната захар, да повиши апетита и подобри съня. Бързо укрепва имунната ни система, като повлиява нивото на антивирусните клетки и клетките, които се борят с раковите. Когато се смеем, нивото на имуноглобулин A (lgA) се покачва, а той е най-силната защита против вирусни заболявания, настинка и кашлица.
От психологическа гледна точка смехът помага да преодолеем емоции като страх или състояния като депресия.

Практикуването на смях спомага за създаването на нови невронни връзки и разширява вариантите за реакция при стресови ситуации.

Сесиите по Йога на смеха представляват защитено място, в което хората могат да са спокойни, че никой няма да им направи забележка или да им се присмее, което дава възможност на изпитващите тревожност при социален контакт да разиграват различни модели на поведение и да развиват комуникативните си умения. Също така се създават нови социални контакти, което прави хората по-щастливи.

 

Какво включва практиката на йога на смеха и може ли да се упражнява навсякъде?

 

Сесиите по Йога на смеха включват игри за загряване на групата, упражнения за смях, съчетани с почивки от дишане, смехомедитация и Пранаяма. Практиката не съдържа сложни позиции и може да се изпълнява от всеки. Относно мястото – Йога на смеха се провежда както в зали, така и на открито, в паркове, например, както е разпространено в Индия. Сесии се провеждат по конференции, фирми, училища, детски градини, старчески домове, затвори и дори под формата на флаш мобове в градския транспорт.
Може ли йога на смеха да сближава хората?

Един от главните ефекти на Йога на смеха е сближаването между участниците. Когато прекарат един час заедно смеейки се и преживявайки нещо енергетизиращо, хората по естествен път стават по-близки. Поради тази причина Йога на смеха се използва и в тиймбилдинги и конференции. По принцип хората се смеят и забавляват най-вече със свои близки, но се получава и обратният ефект – тези, с които се забавляваме, ни стават близки.

Андрей Ганев е психолог и психотерапевт, работещ с иновативни методи, които освен научно подкрепени са се доказали и като високоефективни в терапевтичен план. Той има богат опит в психологическата помощ на хора с депресия, панически атаки, тревожност, фобии, натрапливи мисли. Също така и в работата като семеен психолог и детски психолог. Андрей е обучител към различни организации, както и самостоятелно е водил десетки семинари за личностно развитие и такива с терапевтична насоченост. Чест гост в различни медии той винаги има какво полезно и интересно да сподели.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *