Занимавайки се Фокусиран към решение коучинг осъзнавам огромното значение на целите. Те са основата на всяка работа в коучинга, а и както се оказва в терапията. И не само значението на целта като такава, а още повече на процеса на откриване, формулиране и изразяване, известен още като целеполагане. С времето става ясно, че всяко нещо може да бъде  поставено като цел- да си намеря работа, да отида на почивка, да мога да гледам паяк без да ми се разтреперват коленете… въобще- всичко. Също така става ясно и че целеполагането е своеобразно изкуство, което ако е добре усвоено, би довело мисията ни до успех. Ето какво имам предвид. Ако целта ни е да сменим работата си, но независимо колко казваме, че го искаме не го постигаме то лесно можем да заключим, че не ни бива или нямаме мотивация или още един куп неща. Но всъщност най-вероятно просто не сме тръгнали добре в основата- целеполагането. Целите са като основа на къща- ако е добре изработена строежа нагоре ще е лек и сигурен, а ако не е- то стрежа е застрашен от срутване всеки един момент.

Както казах, целеполагането е изкуство, което се усвоява с опита, с времето прекарано в практика със своите цели и тези на хората, които идват при мен за коучинг. Има много детайли, които не мога да представя в една статия, но мога да споделя един много лек и работещ модел за целеполагане.  А именно модела S.M.A.R.T. (от анг. „интелигентен“, „умен“). S.M.A.R.T е абревиатура, която крие в себе си някои от характеристиките на умните цели, на целите, които ще проработят и ще са добра основа за последващия строеж.

А какво означава самата абривиатура? Ето това:

Small – малка

Measurable – измерима

Achievable – постижима

Realistic – реалистична

Time bound – с времеви граници

Защо точно тези думи, освен, че първите им букви формират находчив акроним?

Малка (на някои места съм го срещал като „специфична“, но не виждам конфликт). Малката цел е важна, защото е стъпка към по-голямата. Ако искате да качите 10 килограма мускули или да свалите 10 килограма излишно тегло това е чудесна цел, но не е малка. Защото няма как (до колкото ми е известно) да се качат 10 килограма мускули за 1 ден или да се отслабне за 1 ден. Ето защо това не е малка цел. Преди това има други стъпки, които трябва да се предприемат за да се стигне до + или – 10 килограма. Ето това са малките цели- примерно прием на повече протеини.

Измерима. Добре, как ще разбереш, че си по-щастлив или по-организиран? Как се измерва постигането на твоята цел? Ако няма как значи целта не е „измерима“, а това може да попречи на постигането й. За да можем съзнателно да реализираме целите си, ние трябва да имаме начин да измерим прогреса си.

Постижима- да, може да е малка и измерима, но постижима ли е целта? В този момент от живота дали тази цел може да бъде постигната? Всички необходими условия ли са на лице или искате да карате сърф на черноморието в средата на зимата?

Реалистична- има общо с постижима, но в малко по-глобален план. До колко е реалистично да се научим за една седмица да летим или да станем космонавти?

С времеви граници- до кога ще стане това? В какъв срок ще изпълните целта си? Важно е да се постави реалистичен срок, който можете да спазите, но и който ще ви предизвиква.

Андрей Ганев е психолог и психотерапевт, работещ с иновативни методи, които освен научно подкрепени са се доказали и като високоефективни в терапевтичен план. Той има богат опит в психологическата помощ на хора с депресия, панически атаки, тревожност, фобии, натрапливи мисли. Също така и в работата като семеен психолог и детски психолог. Андрей е обучител към различни организации, както и самостоятелно е водил десетки семинари за личностно развитие и такива с терапевтична насоченост. Чест гост в различни медии той винаги има какво полезно и интересно да сподели.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *